Heeft u een vraag over Amsteleind? Bekijk hier de lijst met veel gestelde vragen en antwoorden. Staat uw vraag of antwoord er niet tussen? Mail naar: amsteleind@oss.nl.
Algemeen
De gemeente zoekt geen vervangende woning of werkplek. We kunnen wel met je in gesprek over mogelijkheden van bijvoorbeeld verplaatsing.
Zaken die een specifiek perceel betreffen, bespreken we graag tijdens een persoonlijk gesprek. Neem hiervoor contact op met amsteleind@oss.nl of bel 14-0412.
Stedenbouwkundig plan
We streven in Amsteleind naar meerdere woonmilieus, zodat verschillende groepen er een woning naar hun wens kunnen vinden. In het gebied ten zuiden van de Amsteleindstraat past een meer stedelijke opzet. Het gebied ligt dicht bij station Oss West, waardoor inwoners er minder afhankelijk zijn van de auto. In het gebied ten noorden van de Amsteleindstraat is meer ruimte voor grondgebonden woningen. Daarmee is dit deel van de wijk meer te vergelijken met uitbreidingswijken zoals Horzak en Piekenhoef.
De komende maanden gaan we aan de slag met de verdere uitwerking van het plan. Dan bekijken we ook of een meer gelijke verdeling van woningen tot de mogelijkheden behoort.
De volkstuinen liggen in een langgerekte vorm tegen de spoorlijn aan. Door deze ligging en de beperkte mogelijkheid om afstand te nemen van de spoorlijn is deze plek moeilijk te bebouwen.
De gemeente werkt het stedenbouwkundige plan de komende maanden verder uit. Daarin geven we aan waar en hoeveel groen er in het plan komt.
De eerdere structuurvisie is nog steeds de basis voor het plan. Door nieuwe inzichten hebben we die visie wel op een aantal punten aangepast. Die aanpassingen zijn verwerkt in een extra bijlage bij de structuurvisie Oss-West. We noemen dat een oplegger. In die oplegger beschrijven we de gewijzigde inzichten voor deze wijk. Van 21 december 2023 tot en met 31 januari 2024 heeft deze oplegger ter inzage gelegen. Inwoners en andere belanghebbenden konden er op reageren en zienswijzen indienen. Op 11 april neemt de gemeenteraad een besluit over de oplegger. De verdere uitwerking van de plannen vindt daarna plaats. Zoals aangegeven worden bewoners van het plangebied betrokken bij de inrichting van de wijk.
De planvorming voor het optiegebied staat nu gepland tot en met 2027. In de periode tussen nu en 2027 vinden verschillende onderzoeken plaats.
In 2024 zullen de stedenbouwkundige plannen hierover meer duidelijkheid geven. Ook het plangebied wordt dan duidelijker. Op dit moment staat nog niet precies vast in welke delen van het plangebied woningen komen en waar niet. Dat werken we de komende tijd verder uit.
Het gaat om ongeveer 1.600 woningen (in plaats van de eerder voorgestelde 2.100 woningen).
Er zijn nu woningen ingetekend binnen de stankcirkel van een nabijgelegen boerenbedrijf. Met de inrichting van de wijk wordt rekening gehouden met de stankcirkels. Indien nodig wordt er met de betreffende ondernemer gesproken over de mogelijkheden.
Procedure
Voor Amsteleind maken we de komende tijd een omgevingsplan. Binnen de nieuwe Omgevingswet is dat de vervanger van het bestemmingsplan. Dit omgevingsplan wordt besproken met een grote groep betrokkenen. Natuurlijk met mensen en partijen in de directe omgeving van het gebied. Maar ook met partijen zoals de provincie, het waterschap en ProRail.
Participatie
Een aantal omwonenden heeft zich georganiseerd in een klankbordgroep. Ook de wijkraden Noordwest, De Ruwaard en dorpsraad Geffen zijn hierin vertegenwoordigd. Zij staan in nauw contact met de gemeente en hebben een rol bij de verdere planvorming Daarnaast organiseren we regelmatig bijeenkomsten waarbij we de omwonenden informeren en laten meedenken over de plannen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid en duurzaam bouwen gaan zeker een rol spelen bij de bouw van Amsteleind. De komende tijd maken we daarvoor plannen.
Verkeer
Een OV-knooppunt is een plek waar verschillende vormen van (openbaar) vervoer bij elkaar komen. Bijvoorbeeld een station. De nieuwbouwwijk Amsteleind ligt straks dichtbij station Oss West.
Het gebied moet, ook tijdens (bouw)werkzaamheden, bereikbaar zijn voor hulpdiensten. De bereikbaarheid voor hulpdiensten wordt ook altijd ter toetsing voorgelegd aan de Veiligheidsregio Brabant-Noord.
Bedrijven die aan fietsstraten liggen, moeten bereikbaar blijven. We gaan onderzoeken hoe de bereikbaarheid voor deze bedrijven geregeld kan worden.
Deze ontsluiting maakt geen deel uit van dit plan, maar wordt meegenomen in de uitvoeringsagenda van de mobiliteitsvisie.
De Heihoeksingel maakt geen deel uit van dit plan, maar wordt meegenomen in de mobiliteitsvisie. In de mobiliteitsvisie is de afweging gemaakt dat een westelijke randweg als niet wenselijk wordt gezien. De Heihoeksingel blijft dus een verkeersader in Oss.
Er worden tellingen gehouden waarmee de verkeersstromen in beeld worden gebracht., zowel qua aantal als het soort verkeer. Op basis van deze tellingen wordt berekend wat de verkeersstromen in de toekomst zullen zijn als de nieuwe wijk er is. Met deze berekeningen brengen vervolgens de meest gunstige verkeersafwikkeling in beeld. Volgens de huidige modellen is het mogelijk om het verkeer over de nieuwe Parkway te laten rijden. Deze heeft voldoende capaciteit om het verkeer aan te kunnen. Hierdoor kunnen de Kleinussenstraat en de Heihoekstraat afgewaardeerd worden tot fietsstraat. Overigens is er nog geen besluit genomen over de aanleg van een Parkway of opwaardering van de Kleinussenstraat. Deze twee opties staan dus nog open.
We houden zoveel mogelijk rekening met de omwonenden. Dat wil niet zeggen dat er nooit overlast ervaren wordt. Het is de bedoeling dit tot een minimum te beperken. Klachten kun je overigens altijd melden bij de gemeente.
Zie hierboven; er worden tellingen gehouden. Die brengen ook in beeld om wat voor soort verkeer het gaat. Op basis van de tellingen wordt berekend wat de verkeersstromen in de toekomst zullen zijn. En op basis van deze berekeningen wordt de verkeersafwikkeling geregeld.
Op dit moment zijn er twee opties. De eerste is een gebiedsontsluitingsweg door de nieuwe wijk (Parkway). De tweede optie is dat we de Kleinussenstraat en Heihoekstraat opwaarderen of opnieuw inrichten. Eerder was er ook de optie van een rondweg aan de westkant van Oss. Maar die optie is na onderzoek binnen de Koersnota Mobiliteit afgevallen.
De oplossing voor deze straat hangt helemaal af van de verkeersoptie die straks gekozen wordt. Als we kiezen voor het opwaarderen van de Kleinussenstraat-Heihoekstraat dan is het effect anders dan wanneer we gaan voor een gebiedsontsluitingsweg. Op dit moment kunnen we hierover nog niets zeggen, omdat we de verschillende verkeersopties eerst verder moeten uitwerken.
Uit de Koersnota Mobiliteit die in 2023 is vastgesteld, blijkt dat de rondweg geen goede oplossing is voor de ontsluiting van Oss. Daarom valt deze mogelijkheid af. Er blijven twee mogelijkheden over. We verbeteren of richten de Kleinussenstraat-Heihoekstraat opnieuw in. Of we kiezen voor een gebiedsontsluitingsweg door de nieuwe wijk die overgaat in de Heihoeksingel (Parkway).
Het is op dit moment nog niet duidelijk of station West op een andere plek komt. Wel weten we dat een nieuw station geen onderdeel wordt van deze gebiedsontwikkeling. We kunnen er hoogstens ruimte voor reserveren.
Er komen nieuwe verkeerstellingen. Die zijn onder meer nodig voor de milieueffectrapportage die we moeten uitvoeren. Ze helpen ons ook om in beeld te brengen hoe we straks het verkeer het meest gunstig kunnen afwikkelen.
Dat is nog niet bekend. De komende tijd doen we daar onderzoek naar. De resultaten van dat onderzoek worden opgenomen in de milieueffectrapportage. Deze is onderdeel van het omgevingsplan.
Dat is op dit moment nog niet bekend. De hele verkeerssituatie rondom Amsteleind gaan we de komende tijd verder uitwerken. Belangrijk daarbij is de optie voor de ontsluiting die de gemeenteraad straks kiest. Afhankelijk van die keuze (ontsluitingsweg door de wijk of opwaarderen van de Kleinussenstraat en Heihoeksingel) richten we de kruispunten in.
Vlak voordat de eerste woningen worden gebouwd, maken we de wijk bouwrijp. Als onderdeel daarvan leggen we ook de wegen aan. Niet in hun definitieve vorm, maar als bouwwegen.
Voorzieningen
Amsteleind wordt een complete wijk met verschillende voorzieningen. Hier horen ook (binnen-)sportvoorzieningen bij. Het is nu nog niet duidelijk hoe die voorzieningen eruit gaan zien.
Het is nog niet duidelijk welke voorzieningen er precies gaan komen. Wanneer blijkt dat er behoefte is aan een zorgbuurthuis, zal daar zeker ruimte voor gemaakt worden.
Verwerven
De gemeente heeft een eerste recht van koop op de grond waarop Wvg (Wet voorkeursrecht gemeenten) is gevestigd. Het staat eigenaren vrij om het totale bezit aan te bieden. Wij gaan dan met de eigenaren in gesprek over de mogelijkheden.
Er wordt op dit moment gekeken waar het nog nodig is om de Wvg aan te houden. Daar waar de Wvg eraf kan, wordt dit voorgelegd aan de gemeenteraad. Zij neemt daarover een besluit.
Dat hangt af van een aantal zaken. Neem bijvoorbeeld de ligging in het gebied en de bereidheid van eigenaren om te verkopen. Als op een stuk grond Wvg (Wet voorkeursrecht gemeenten) is gevestigd, wil dat niet zeggen dat de eigenaar de grond móet verkopen. Wel zijn de eigenaren verplicht om, bij voorgenomen verkoop, het bezit eerst aan de gemeente aan te bieden. Dit zorgt ervoor dat de gemeente een eerste recht van koop heeft in het gebied.