Op maandagavond 29 september 2025 vond de tweede informatiebijeenkomst plaats over de herinrichting van de Heihoeksingel, in relatie tot de ontwikkeling van de nieuwe wijk Amsteleind. Op 1 april werd het eerste ontwerp gepresenteerd, nu werd het aangepaste ontwerp getoond en besproken met bewoners en belanghebbenden. De aanpassingen komen deels voort uit ideeën en opmerkingen die de gemeente ophaalde tijdens en na de eerste informatieavond in april. De belangstelling was groot. Vanwege een volle zaal was de avond ook te volgen via een livestream.

Opening en context

Projectleider Bram Tax blikte terug op de bijeenkomst van 1 april en schetste de aanleiding en urgentie van de plannen: de Heihoeksingel blijft de belangrijkste ontsluitingsweg richting snelweg en omliggende wijken, maar kent nu al problemen met doorstroming en verkeersveiligheid. Met de komst van Amsteleind, waar circa 3000 woningen gepland zijn, is het noodzakelijk om de verkeersstructuur tijdig aan te passen.

Bram benadrukte dat veel reacties uit de eerdere avond zijn meegenomen in het aangepaste ontwerp, maar dat niet alle wensen realiseerbaar zijn. “Soms kan het simpelweg niet vanwege veiligheid, ruimte of regelgeving. We leggen vanavond uit waarom.

Presentatie veranderingen

Ontwerper Albert Beukhof presenteerde het aangepaste ontwerp. Daarbij vergeleek hij het oorspronkelijke en het nieuwe plan. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere:

  • extra oversteekplaatsen (voor voetgangers en fietsers)
  • meer robuust groen en versterking van groenstroken
  • aanpassingen aan de weg en kruispunten om snelheid te remmen en verkeersveiligheid te verhogen. Het is de bedoeling dat de Heihoeksingel geen racebaan wordt: door ontwerpkeuzes zoals bochten en versmallingen wordt hard rijden ontmoedigd.

Vragen, zorgen en reacties

Na de presentatie was er ruimte voor een plenaire vragenronde. Aanwezigen hadden vragen in deze thema’s:

  • Geluid en overlast: veel aanwezigen vroegen zich af hoe wordt geborgd dat toekomstige geluidsnormen niet overschreden worden, en of er sprake zal zijn van een geluidswal.
  • Verkeersveiligheid en snelheid: met name betrekking tot de Cereslaan, oversteekplaatsen en het risico voor kinderen.
  • Toename van verkeer: hoeveel extra auto’s, de gevolgen daarvan voor fijnstof en geluid.
  • Bouwverkeer en fasering: tijdens de aanleg van Amsteleind en de spoortunnel, en de onderlinge samenhang tussen weg en tunnel.
  • Ecologie: in het bijzonder de ganzen in het park die de weg oversteken.

Het projectteam beantwoordde de vragen en verwees naar wettelijke normen en richtlijnen voor bijvoorbeeld geluid en luchtkwaliteit. Ook lichtten zij maatregelen zoals stiller asfalt toe. En zij erkenden dat niet alle wensen gerealiseerd kunnen worden. Wethouder Sidney van den Bergh: “We kunnen niet voorkomen dat Oss drukker wordt. Met de komst van nieuwe woningen en voorzieningen neemt het verkeer toe. Wat we wél kunnen doen, is samen zorgen dat dit zo goed en veilig mogelijk wordt ingepast. Met slimme inrichting, goede afspraken en oog voor de leefbaarheid maken we de stad klaar voor de toekomst.

Terugkoppeling en vervolg

Na de plenaire sessie konden bezoekers aan verschillende thematafels in gesprek met experts. De punten die zij inbrachten werden tijdens de plenaire afsluiting samengevat: geluidsoverlast, verkeersveiligheid, snelheid en detailleringen bij kruispunten en fietsinrichting. Antwoorden op deze vragen en die uit het plenaire gedeelte van de avond worden verwerkt in de Q&A op de website. Hier is ook de livestream terug te kijken.

Bram Tax sloot de avond af met de toezegging: “Opmerkingen en feedback op het aangepaste ontwerp worden zorgvuldig beoordeeld, maar het ontwerp is wel definitief is en zal slechts in detail worden aangepast.”

Heeft u nog vragen?

Bekijk dan de veel gestelde vragen op de website of neem contact op via amsteleind@oss.nl